Arslanbob, Kirgizië – Village Life op zijn best

Vaak komen we op een locatie en begrijpen we meteen dat het lang bij ons blijft. Arslanbob was zo’n plek. We kwamen ‘s nachts opdagen na een lange 10 uur gedeelde taxi -reis vanuit Bishkek (de hoofdstad van Kirgizië). Zelfs in het pikzwart voelen we misschien iets speciaals in dit kleine bergdorp.

Bekijk van achter onze homestay
Arslanbob is een Alpine Village van 13.000 mensen, van wie 97% zowel Oezbeekse en bijna allemaal van het moslim geloof zijn. Dit dorp ligt onder het Baba-Ata-gebergte en is populair voor het hebben van ‘s werelds grootste walnootbos! Dit is het type locatie waar we op hadden gewacht.

De machtige baba-ata achter arslanbob
De eigenaar van CBT Arslanbob en Avid -zakenman Hyat liepen ons naar onze homestay (#16) in het donker en het vriendelijke huishouden nodigde ons uit met open armen en kookte ons diner, hoewel we laat kwamen.

Praten met Isreal, de eigenaar van onze homestay en zelfbenoemde vrouwelijke man
Het naleven van de ochtend werd we wakker met verse gebrouwen chai (thee) en een smakelijke maaltijd van eieren, brood en regionale salsa. We liepen onze persoonlijke ruimte uit en in de mooie boomgaard van onze hold -familie. Toen we een paar kippen opzij maakten, staarden we ons zo goed en de ware aantrekkingskracht van Arslanbob begonnen zich langzaam bloot te stellen.

Het Baba-Ata-gebergte achter Arslanbob legt zichzelf bloot in de ochtendzon
Achter ons, torenhoog over het hele dorp, waren de stijgende toppen van Baba-Ata. Naast het eigendom van onze homestay, een kristalheldere, turquoise rivier gesneden met het dorp met succes van oost naar west.

De rivier de arslanbob oversteken
Toen we de poorten verlieten en afscheid namen van onze nieuwe familie, liepen we een wereld van authentieke Oezbeekse cultuur binnen. Mensen wandelden door de straten in standaardkleding. De vrouwen waren gekleed in kleurrijke jurken die vaak overeenkwamen met hun hoofddoek. Guy kwam samen in kleine cirkels op de grindweg, met de normale moslim Taqiyah (hoed) en lange jassen terwijl hun gouden tanden glinsteerden in de ochtendzon. Toen we opnieuw onze reissappen streamen, net zo goed als we opnieuw werden ontgist door een uitbarsting van opwinding.

De gouden tanden van Centraal -Azië
Er zijn zo veel dingen om uit te voeren in Arslanbob dat we niet echt begrepen waar we moesten beginnen. We hebben onze goede vriend Hyat bekeken, terug op het CBT -kantoor en hij gaf ons veel opties. We hebben een beslissing genomen gewoon alleen door het dorp te lopen en een paar locaties in het dorp te ontdekken.

De kleine waterval van arslanbob
Eerst liepen we een lange onverharde weg op naar de 23 meter hoge kleine waterval, alleen genoemd door de vergelijking met de enorme waterval van het dorp (80 m) waar we helaas niet naartoe gingen. De kleine was uitstekend genoeg. De mist daarvan bereikte ons voordat de daadwerkelijke watervallen zichtbaar waren en keurde ons een broodnodige terugtocht van de hitte goed. We klommen rond de waterval en namen plezier in de koelere temperatuur voordat we net zoveel gingen als Panorama, een perspectief over de stad.

Genieten van het panorama -perspectief in arslanbob
Die middag blogden we in de boomgaard buiten onze homestay. Met het geluid van de rivier brullen de vallei, evenals met het uitzicht op de grote ijzige pinakels boven ons, realiseerden we ons precies hoeveel we onze nieuwe baan leuk vinden.

Bloggen met een publiek
De volgende dag organiseerden we een visexcursie met CBT met een lokale, 73 -jarige visser genaamd Badash. We vertrokken ‘s middags en verschenen in het dorp in de beste tijd om te vissen, terwijl de zon laag in de vallei zakte. Helaas werd de reis geplaagd door mijn oude visvloek en we vingen niets groters dan 6 inch, maar het was de omgeving en het bedrijf dat de reis maakte.

Lees meer: ​​Vliegvissen in het Patagonian Lake District van Argentinië

Badash de visser, misschien wel de meest fotogenieke man in Kirgizië

‘S Avonds zaten we rond een kampvuur met Badash en onze gids, Lechin, reisverhalen te ruilen met jachtverhalen. Badash heeft veel dingen in zijn leven gezien, waaronder veel sneeuwluipaarden en een aanpassing in zijn land. We hadden oorspronkelijk echt gehoopt om wat geld te besparen en geen gids te hebben, maar we zijn verheugd dat we een beslissing hebben genomen om er voor te kiezen, omdat Lechin een rijkdom van begrip was en hij ons ook een hoger begrijpen van Kirgizië gaf als zijn mensen. Na een paar uur praten rond het kampvuur, staarden we naar het onbeperkte aantal twinkelende sterren boven ons, voordat we zich terugtrokken in bed in onze tent.

Genieten van het kampvuur, een uitstekend einde van een uitstekende dagDe volgende ochtend aten we een smakelijk ontbijt bereid door Lechin en brachten we nog een paar meer uren mislukt vissen door voordat we teruggingen naar Arslanbob. Onze one night reis was gedenkwaardig, maar ook kort als we graag veel meer tijd hadden willen doorbrengen met onze nieuwe vrienden.

Ik evenals Badash aan het einde van een ongelukkige visreis

Bij onze terugkeer naar het dorp hebben we in een nieuwe homestay (#12) geïnspecteerd en een nieuw gezin hebben bevredigd. De CBT-homestays in Arslanbob zijn genummerd met 1-20 en beoordeeld van 1-3 sterren. Deze homestay had 2 sterren beoordeeld en ons werd verteld dat het de allerbeste in de stad was. Nadat we hebben geïnspecteerd, schopten we achterover op het terras, dat een prachtig uitzicht over de vallei had. Het was moeilijk om onszelf weg te pellen om te gaan en te zien wat Arslanbob beroemd maakte, het walnootbos!

Geweldig uitzicht van Arslanbob Homestay #12

We liepen terug langs het Panorama -perspectief en langzaam sloot het pad af terwijl grote walnootbomen het pad bedekten. We wisten niet zeker of ze op het allereerste eerste walnootbomen waren totdat een kleine, ingesloten noot van een boom viel direct boven ons. Ik gebruikte mijn betrouwbare leerman om in de schaal te breken en de olieachtige bruine hap aan de binnenkant bloot te leggen. Dit zou de allereerste noten zijn die we zouden eten terwijl we dieper in het bos liepen, de smaak was fantastisch en we konden er gewoon niet voldoende van krijgen.

Heerlijke rijpe walnoten van arslanbob

Verderop op het pad ontdekten we een ingang die leidde tot een dikker bos van de torenhoge bomen. We liepen met de ingang en over talloze gevallen noten naar een heuvel in de verte. Toen we beter kwamen voor ons doel, zagen we dat een regionaal huishouden een picknick op het gras had opgezet. We wilden niet binnendringen, maar ze nodigden ons uit en we namen plezier in thee, brood en een giechelgevulde foto-shoot met de vriendelijke familie.

Er was oma, mama, papa, kind en kind allemaal om 2 weken van het verzamelseizoen onder de bomen te kamperen. Ze zouden eigenlijk eten, slapen en 14 dagen online walnoten voordat ze terugkeren naar het dorp om hun plundering aan te bieden. Na een uur of zo gaven we de jongeren enkele Canada -stickers en zwaaiden we afscheid van de uitzonderlijk gastvrije familie. Met grote grijns op onze gezichten liepen we terug naar onze homestay, begrepen we dat we gewoon een geweldige, authentieke regionale ervaring hadden.

De charmante Walnut Forest -familie
We brachten een algemeen van 4 nachten door in Arslanbob en we vonden er elke minuut van. Met zoveel te doen in dit kleine dorp hebben we misschien 2 weken de bergen doorgebracht, door het dorp ronddwalen en de lokale bevolking begrijpen, maar vaak reizen heeft zijn deadlines en omdat onze visa op het punt stonden te raken, We gingen op weg naar OSH City, zowel de administratieve als de monetaire financiering van de provincie OSH.

Van OSH gaan we aan een echt legendarische reis, een 14 -daagse 4WD -trek op de adembenemende Pamir Highway. Een van ‘s werelds veel mooie wegen en de op een na grootste op aarde.

Arslanbob was een van onze geliefde dorpen ooit … wat is van jou? Laat hieronder een reactie achter.

Bekijk onze snelle Arslanbob -video!

Like deze post? Pin het!

Disclaimer: Geiten On the Road is een Amazon -partner en ook een filiaal voor sommige andere retailers. Dit geeft aan dat we commissies maken als u op Links op onze blog klikt en bij aankoop van die retailers.